maandag 2 juli 2012

Frank Gielens: flexibel ontwikkelen op maat van de klant

Ik vertrek te voet naar het station. Ik woon in het Gentse, dus ik ben wel even onderweg naar Antwerpen. Het voordeel van de trein is dat ik ondertussen al rustig wat mails kan lezen en beantwoorden.

Eén keer per week werk ik in het hoofdkantoor van de stad Antwerpen, beter gekend als ‘Den Bell’. Voor de afdeling ‘Eigen ontwikkeling’ waar ik deel van uitmaak, is het erg handig dat de medewerkers van de stad en het OCMW van Antwerpen in 1 groot gebouw zitten. Dat bespaart me behoorlijk wat pendeltijd. Door op vaste momenten in Den Bell te werken kan ik ook meteen naar de klanten stappen om meer uitleg te vragen. Het is nuttig als je meteen kan aftoetsen, ter plaatse zaken kan programmeren en laten zien. Hoe korter we op de bal kunnen spelen in drukke periodes, hoe beter.

Tussendoor overloop ik samen met enkele gebruikers van onze financiële toepassing een openstaand ticket en enkele nieuwe verzoeken. Daarna trek ik een door een collega aangepaste code binnen om een nieuw scherm te tonen aan de gebruikers. Ondertussen verzamel ik de opmerkingen om straks feedback te kunnen geven aan mijn collega op Digipolis.

Tegen half 11 trek ik naar één van de vergaderzalen op Den Bell. Omdat het doorsturen van gegevens naar SAP vanuit een paar financiële toepassingen nog voor problemen zorgt, overleggen we hierover wekelijks met de gebruikers. We bespreken meteen ook een paar andere openstaande problemen. Na afloop van de vergadering zoek ik informatie bij elkaar over een dringend ticket.

In de namiddag trek ik richting Digipolis. Als lead developer van de financiële toepassingen sta ik mee in voor de verdeling van het werk onder de collega’s en ben ik het aanspreekpunt voor de klanten. Deze namiddag staat er overleg met enkele collega’s op het programma over de aanpassingen die het OCMW vraagt. Het werd een constructieve vergadering waarin we heel wat knopen hebben kunnen doorhakken. Daarna steken we nog even de koppen samen met de toepassingsbeheerders van SAP over het testen van een nieuwe functionaliteit in de koppeling tussen SAP en onze financiële toepassing.

De dag eindigt vandaag spannend want er worden nieuwe versies van onze financiële toepassingen in productie gezet. Gelukkig verloopt alles vlot. Ik kan om 17u15 met een gerust hart Digipolis verlaten en haal nog de trein van 17u28 richting Gent. 

Frank Gielens, 41 jaar
Lead developer financiële toepassingen Digipolis Antwerpen
Master Vergelijkende Cultuurwetenschappen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten