zondag 15 juli 2012

Ann Bernaert: Over websites, open data en apps

Rond 8u vertrek ik richting Digipolis Gent. Het is zomervakantie, het verkeer gaat supervlot en ik ben er snel. Om 9u verwelkom ik samen met een aantal collega’s 3 jobstudenten. Zij komen in het kader van het project ‘Code9000’ een maand bij Digipolis en de stad Gent werken. Tegen het einde van de maand zullen ze een mobiele app opleveren. Leuk want ik ben meter van één van hen! Ik leid onze ‘poulains’ rond door de gebouwen van Digipolis en laat ze kennismaken met een aantal collega’s. Na de rondleiding help ik hen op weg tijdens een brainstorm over mogelijke thema’s voor een app.

Terug aangekomen op mijn bureau, neem ik mijn mails door. Daarna neem ik de presentatie voor de stuurgroep ‘Digitale communicatie’ , waarvan ik voorzitter ben, nog eens door. Ik stel de agenda op en verstuur hem naar alle deelnemers. Om 11u30 hebben we onze wekelijkse ‘scrum meeting’ met de web-collega’s: iedereen vertelt kort waar hij de afgelopen week mee bezig geweest is en waaraan deze week gewerkt zal worden. Zo is heel het team op de hoogte van de lopende activiteiten. Tijdens de middagpauze eet ik een slaatje en probeer nog wat bij te benen met mijn mails.

Het project ‘website Gentse Feesten’  brengt elke dag wel wat to do’s voor mij mee, maar vandaag valt het mee. Ik bespreek de status met ontwikkelaar Erik en alles is onder controle. Om 13u heb ik een vergadering met collega’s Catherine, Wim en Bert. Samen bekijken we hoe we best omgaan met berichten over Digipolis en de besturen waarvoor we werken op sociale media zoals Twitter en Facebook. Daarna werk ik verder aan een bestek voor een Drupal-ontwikkelaar.

Om 16u word ik verwacht in AC Portus, de thuisbasis van de stad Gent. Ik ben jurylid voor een zogenaamde ‘hackaton’. Ik ben ook al jurylid geweest voor AppsforGhent en AppsforVlaanderen, dus ik begin dit wel een beetje te kennen. Deze hackaton werd georganiseerd door iRail Summer of Code of iSoc. Hier zullen een groep enthousiaste jobstudenten hun zomer vullen met programmeren. Deze keer werd aan de studenten gevraagd om met de open dataset van het Gentse Feestenprogramma een app te ontwikkelen, en dit op één dag. De voorstellen zijn leerrijk, ook voor de jury. Als verantwoordelijke voor de dataset steek ik heel wat op van de studenten: ze komen met een aantal waardevolle verbeterpunten.

Het winnende team ontwikkelde een app om tijdens de Gentse Feesten op basis van je locatie een zicht te krijgen op je vrienden in jouw buurt en wat ze aan het doen zijn. Zeer nuttig zelfs voor een trouwe Gentse feestenganger zoals ik die na al die jaren ongeveer wel weet waar haar vrienden rondhangen: een beetje meer precisie kan handig zijn ;-)

Voila, mijn officiële werkdag zit erop. Om 18u word ik nog verwacht op een workshop rond het Citadel project. Dit project gaat over het vastleggen van requirements voor app-templates en het gebruik en nut van open data. Een heel boeiend onderwerp waarover ik ondertussen al een aardig mondje kan meepraten. Het wordt een boeiende avond want we bevinden ons in Europees gezelschap. Ook Athene en Manchester zijn vertegenwoordigd en het is erg interessant om ook hun standpunten eens te horen.

Ann Bernaert, 40 jaar
Business analist web Digipolis Gent
Industrieel ingenieur chemie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten