maandag 2 juli 2012

Piet De Ceuleners: goed gevulde en afwisselende dagen voor een senior projectleider

Rond een uur of zeven vertrek ik met de fiets naar Digipolis. Een tochtje van 22 kilometer waar ik elke keer weer van geniet. Gelukkig kunnen we op het werk douchen zodat ik helemaal opgefrist aan de dag kan beginnen.
Als senior projectleider zijn mijn dagen meestal gevuld met vergaderingen, vaak bij onze klanten. Dat kunnen typische projectoverlegvergaderingen zijn over projecten die ik zelf leid of waar ik bij betrokken ben. Daarnaast zijn er ook inhoudelijke vergaderingen waar we overleggen over nieuwe functionaliteiten, de implementatie, het kostenplaatje, de timing, enz.
Maar vandaag start ik mijn dag met iets helemaal anders. Op het programma staat een workshop met een aantal gebruikers van de toepassing e-post. Zoals de naam doet vermoeden gaat het om het digitaliseren van de postverwerking. We hebben de voorbije weken een piloot opgezet en vandaag komt een aantal gebruikers feedback geven over hun bevindingen. Het resultaat is een lijstje met gevraagde aanpassingen en nieuwe functionaliteiten.
In de namiddag bereid ik een testsessie van het project e-besluitvorming voor. Via e-besluitvorming worden de agenda’s van het college en de gemeenteraad volledig digitaal voorbereid, gehouden en verwerkt. Gent en Antwerpen zijn trouwens de eerste steden waar de besluitvorming helemaal gedigitaliseerd werd.
Omdat we de mogelijkheid willen voorzien om ook virtueel te vergaderen via webconferencing, en niet alle collegeleden dan fysiek aanwezig moeten zijn, betekent dit dat ik mag experimenteren met verschillende devices zoals een laptop, iPad, webcam, … en onderzoek of alles goed werkt en gebruiksvriendelijk is.
Na de voorbereiding van de testsessie werk ik nog even verder aan het bestek voor het inhuren van een business analist. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus probeer ik om zo concreet mogelijk te omschrijven welk profiel ik precies nodig heb.
Ter afsluiting van de dag steek ik samen met de klanten van dienst Bestuursondersteuning van de stad Gent alvast de koppen samen om de start van de nieuwe legislatuur in januari voor te bereiden. We bespreken in detail welke nieuwe functionaliteiten er nodig zijn voor e-besluitvorming.
Piet De Ceuleners, 44 jaar
Senior projectleider Digipolis Gent
Master informatica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten