maandag 25 juni 2012

Paul Scheyltjens: business analist voor en samen met de klant

Ik vertrek met de ligfiets naar Digipolis. Vandaag werk ik ‘s ochtends op Digipolis, ‘s middags bij Stedelijk Onderwijs in de Lange Gasthuisstraat in het centrum van Antwerpen. Tegen dat ik aankom op Digipolis, heb ik goed gefietst, met een beetje regen weliswaar… maar ‘t is verfrissend!

Ik neem eerst mijn mails door en werk dan verder aan een Enterprise Architecture-document. Eigenlijk heeft een business analist toch een fantastische job, we mogen (nieuwe) dingen en concepten bedenken zonder dat we ze zelf moeten maken (grapje!). Maar nu niet gelachen, deze is een zware noot waar ik hard aan moet doorwerken.

Tussendoor woon ik onze stafmeeting bij. Onze klantcoördinator overloopt de lopende projecten met hun status en stelt ook kort een paar nieuwe projecten voor. Daarna probeer ik verder te werken aan een nota… SPOBILOS (of spontane binnenlopers) hinderen een beetje de voortgang. Ik zet dikwijls luide muziek op met mijn hoofdtelefoon om me te concentreren en blijkbaar kijk ik dan heel ernstig… maar ’t helpt wel, ze laten je dan wat meer met rust ;-)

Tegen 14u vertrek ik naar Stedelijk Onderwijs. Eigenlijk had ik daar al moeten zijn, maar ik heb gisterenavond nog gebeld dat ik wat ging schuiven met mijn agenda’s. Ik heb twee laptops, twee agenda’s, twee mailadressen om mijn taak bij Stedelijk Onderwijs, nl. het uitbouwen van een enterprise architectuurbureau, duidelijk af te scheiden van mijn werk bij Digipolis. Natuurlijk is flexibiliteit altijd mogelijk, maar ik wil dit graag duidelijk zichtbaar maken. Ik ben in ieder geval fan van een tool als Dropbox omdat ik op meerdere werkplekken bezig ben met dezelfde documenten.

Aangekomen bij Stedelijk Onderwijs, start ik met een vergadering met het centrale ICT-team. Op het agenda vandaag staat de optimalisatie van de rechtenstructuur vanuit Active Directory. Functies -> rollen -> applicatieprofielen… het is een boeiende discussie. Vermits Stedelijk Onderwijs een erg grote organisatie is,  is het belangrijk om het beheer goed uit te dokteren zodat een centraal team van 4 mensen dit allemaal beheerbaar kan houden.

Tegen 15u is Sharepoint er 3 keer uitgevlogen... dat veroorzaakt hier een beetje crisis en frustratie. Ik pak dit op voor overleg op Digipolis morgenvroeg. Belangrijk is alle stappen en verantwoordelijkheden nog eens op te lijsten om te kunnen zien waar we moeten bijsturen. In een mixed beheermodel is dat niet altijd evident. Tegen 16u is de werkvloer bij Stedelijk Onderwijs bijna leeg en ik dus rustig in alle stilte verder werken.

Rond 18u vertrek ik naar huis. Altijd spannend om met de ligfiets door de stad te toeren… ik heb mijn route ook opnieuw moeten uitstippelen want wachten doe ik niet graag… Als je eens een impressie wil: http://www.youtube.com/watch?v=a-iGmUkuFwM

Paul Scheyltjens, 41 jaar
Business analist Digipolis Antwerpen
Bachelor informatica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten