maandag 25 juni 2012

Ayhan Yavuz: Een goed beheer van toepassingen is belangrijk

Tegen 20 voor 9 stap ik mijn bureau in Digipolis Gent binnen. Ik schenk mezelf een lekker kopje thee in en begin mijn mails door te nemen. Het wordt druk vandaag. Om 9 uur start een vergadering over mobiele toepassingen om het werk binnen Facility Management efficiënter te maken. Met de laptop in onze rugzak vertrekken mijn collega en ik naar een vergaderzaal in het andere gebouw van Digipolis Gent. Als toepassingsbeheerders zijn we allebei nauw betrokken bij dit project. Ook onze collega’s van systeembeheer zitten al klaar om er samen in te vliegen.
Om half 1 is de vergadering gedaan. Mijn maag begint te rammelen. Via intranet neem ik snel het menu van het restaurant door. Vandaag is er niets speciaals. Gelukkig zijn er in de buurt een paar broodjeskiosken waar je lekkere belegde broodjes kan bestellen. Tijdens de middagpauze surf ik even naar de sites van een paar kranten. Als het weer meevalt, ga ik soms naar het park achter ons gebouw om een luchtje te scheppen.
Na mijn middagpauze check ik mijn mails nog even en open ik de toepassing Infra waar ik mijn dagelijkse calls en tasks kan bekijken. Oeps… één van de servers geeft problemen. Even rondbellen voor wat extra uitleg…
Dan is het tijd voor onze overlegvergadering waar de belangrijkste aandachtspunten voor de groep toepassingsbeheer besproken worden. Op de agenda voor vandaag staan bijvoorbeeld e-besluitvorming, de koppeling tussen een aantal toepassingen en het actualiseren van de toepassingslijst.
Om 16 uur vindt een belangrijke update plaats. Er moet een nieuwe applicatie geïmplementeerd worden in de Planon Batis database. Ik moet ervoor zorgen dat alle gebruikers tegen 16 uur de toepassing afgesloten hebben en dat er een back-up van de database genomen wordt. Van zodra alles klaar is, bel ik even naar de leverancier om de update uit te voeren via VPN.
Om 18u weten we met zekerheid dat de update geslaagd is en Planon volledig normaal functioneert. Oef! Ik sluit mijn pc af en vertrek naar huis.
Ayhan Yavuz, 45 jaar
Toepassingsbeheerder Digipolis Gent
Bachelor informatica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten